Bătaie de joc față de feroviari. Mii de angajați ai CFM nu și-au văzut salariile restante de câteva luni nici până astăzi
Embed:
Bătaie de joc față de feroviari. Mii de angajați ai CFM nu și-au văzut salariile restante de câteva luni nici până astăzi

Mii de angajați ai Căilor Ferate din Moldova trăiesc de aproape jumătate de an la limita sărăciei.
Majoritatea nu și-au ridicat salariile de cinci luni, iar conducerea întreprinderii recunoaște că nu are bani pentru achitarea restanțelor.
Întreprinderea este în prag de faliment, iar angajații, care sunt nevoiți să lucreze fără să fie plătiți, sunt la culmea disperării.
Colegul nostru Nicolae Boico a mers în orașul Basarabeasca pentru a încerca să afle cum se descurcă feroviarii de acolo și ce speranțe au.
Dacă mai au...


Fără fabrici, uzine și supermarketuri, cu străzi pustii și zeci de case părăsite. Așa arată astăzi Basarabeasca, orașul din sudul republicii cu o populație de aproximativ 8000 de locuitori.


Locomotiva veche din centrul localității, unul dintre cele mai neobișnuite monumente din țara noastră, are o însemnătate aparte pentru acest oraș. Basarabeasca a fost și rămâne unul dintre principalele noduri feroviare din regiune, iar pentru mulți care locuiesc aici, Calea Ferată este singura sursă de existență.

Iar această sursă de existență le-a fost tăiată abuziv. Oamenii nu și-au primit salariile din luna decembrie, iar unii au ajuns să-și trăiască viața la limita sărăciei.


"Suntem plini de datorii. Nu vedem lumina de la capătul tunelului.


"Nu avem o altă soluție. Nimeni, nicăieri nu ne va lua pentru că suntem în vârstă. Așa și trăim. Supraviețuim."


"Suntem plini de datorii, avem credite. Ne deconectează energia electrică și gazele naturale."


"E mare tragedie! Eu lucrez aici din anul 1972, dar niciodată nu a fost așa dezordine."


Alexandru Crasicov lucrează la depoul pentru reparația vagoanelor. Are un salariu mizer care îi ajunge doar pentru mâncare și să achite o parte dintre utilități. De patru luni, însă, a rămas și fără această sursă de existență.


"Bani nu ne dau, dar ne obligă să lucrăm. Încearcă, să nu lucrezi, imediat te vor concedia. Dar dacă nu voi lucra, cine mă va hrăni? De fapt, și așa nu ne achită nimeni nimic. Nu e destul că avem un salariu mizer, dar și pe acesta nu ni-l dau."

Bărbatul muncește aici de 37 de ani. Mai are câteva luni până la pensionare și este nevoit să îndure această umilință. Și soția sa, Galina, a activat, o viață la Calea Ferată. Acum câțiva ani, femeia s-a pensionat, iar singura sursă de venit a familiei este pensia ei de 1500 de lei.

"Am împrumutat bani ca să achităm factura pentru gazele naturale. De două luni nu-i putem întoarce. Apropo, am împrumutat banii tot de de la un pensionar."

"În frigider, priviți, e gol! Astăzi, soția a luat ultima bucățică de carne. Asta e tot. La fel și aici."


- Sperăm să ne dea salariile. Poate până la Paște, altă speranță nu avem.
- Vă este obijduitor?
- Sigur.

Cu lacrimi în ochi, soții recunosc că în ultimele săptămâni, se întâmplă tot mai des să nu le ajungă bani nici de pâine. Vânzătorii magazinelor din localitate cunosc situația financiară a feroviarilor și le oferă produse pe datorie.


"Cu permisiunea proprietarei, le intrăm unora în situație. Știm cum este. În unele familii se întâmplă că lucrează la Calea Ferată soțul și soția care mai au și doi copii. Suntem nevoiți să le ieșim în întâmpinare."

Alte puncte comerciale, însă, din cauza unui număr mare de datornici, sunt nevoiți să le refuze.


"Cum poți să le dai oamenilor, dacă nu au salarii? Cum putem oferi în datorie, dacă e nevoie să cumpărăm marfă? Oamenii îndură foame."

VO: În prezent, în cadrul nodului feroviar Basarabeasca, activează 1500 de de persoane. Fiecare al 16-lea locuitor al orașului este angajat la CFM. În ultimele patru luni, din cauza restanțelor salariale, în jur de 100 de muncitori s-au concediat, iar numărul celor care doresc să le urmeze exemplul, este în creștere. Am mers la sediul central al întreprinderii de stat ca să cerem o explicație de la conducerea întreprinderii, însă nu am găsit pe nimeni la serviciu.

"- Ne puteți permite să intrăm să ne convingem și noi în asta?
- Nu avem dreptul.
- Este instituție publică.
- Eu înțeleg că este instituție publică, dar nu avem dreptul."


"Cei din conducerea Căilor Ferate evită să dea ochii nu doar cu angajații întreprinderii, dar și cu presa. Șeful interimar al instituției, Adrian Onceanu, de exemplu, nu ne mai răspunde la telefon, iar de câteva luni, timp în care am încercat mai insistent sa-l abordăm, mi-a blocat numărul de telefon. Iată și dovada."

E lesne de înțeles de ce "înalții" funcționari au adoptat tactica struțului. O bună parte dintre feroviarii din țară nu și-au ridicat lefurile din luna noiembrie, iar restanțele salariale se ridică la 145 de milioane de lei. Angajații CFM au ieșit de mai multe ori în stradă, în semn de protest, însă problema așa și nu a fost soluționată. La Calea Ferată lurează 6800 de oameni, iar în prezent, întreprinderea este cea mai mare din țară.

 

© 2019 General Media Group Corp.
Toate drepturile rezervate.