Ion Chicu critică proiectul lui Alaiba prin care TRM a trecut sub control parlamentar: ”Este încercarea PAS să subordoneze mass-media”
Embed:

Fostul premier Ion Chicu trage un semnal de alarmă și susține că guvernarea PAS atentează la libertatea presei, încercând să-și subordoneze atât Instituția Publică Compania "Teleradio Moldova", cât și posturile private, referindu-se la recentele modificări ale Codului Serviciilor Media Audiovizuale. Mai mult, în opinia lui Chicu, proiectul de lege al deputatului PAS Dumitru Alaiba privind interzicerea publicității loteriei și a pariurilor sportive este o continuare a acestui plan, scopul căruia este lipsirea de venituri de la publicitate a posturilor independente. Declarațiile au fost făcute aseară la emisiunea PRIME TIME de la PRIME.

Fostul premier Ion Chicu a criticat recentele modificări ale Codului Serviciilor Media Audiovizuale prin care Compania "Teleradio Moldova" a trecut sub control parlamentar, iar membrii Consiliului Audiovizualui au fost lipsiți de inamovibilitate și pot fi demiși în corpore, la decizia majorității parlamentare de a respinge raportul lor de activitate.

"Este încercarea partidului de guvernământ să subordoneze mass-media și nu doar cea de stat. Aceasta guvernare atentează la libertatea presei, la libertatea exprimării. Vor să subordoneze televiziunea națională, dar cel mai grav - ei vor să închidă gura și să subordoneze și presa care nu este sub controlul lor."

Deputații din majoritatea parlamentară de mai multe ori au declarat însă că prin aceste modificări vor să facă regulă în domeniul audiovizualului. Ion Chicu a atenționat că proiectului lui Dumitru Alaiba privind interzicerea publicității loteriei și a pariurilor este continuarea intenției guvernării de a închide gura presei.

"Efectul va fi și asupra posibilității mass-media libere să emită, să poată să spună un cuvânt, care nu tocmai coincide cu ceea ce vrea să audă guvernarea. Statul va rata 240 de milioane de lei la buget care vor fi veniturile planificate, vor pleca peste hotare, la aceste site-uri care vor pleca peste hotare, la aceste site-uri care vor activa oricum în Republica Moldova. Vor rata publicitate surse de mass-media, care nu sunt finanțate de străini."

Partenerul privat al "Loteriei Naționale a Moldovei" este unul dintre cei mai mari furnizori de publicitate de pe piața media în ultimii doi ani și jumătate, plasându-și publicitatea la 20 de posturi TV și 16 platforme online. Anterior, reprezentanții mai multor instituții de presă, printre care și reprezentantii televiziunilor PRIME, Jurnal TV și TV8 au reclamat că interdicția acestui tip de publicitate va diminua veniturile posturilor TV și le va face mai vulnerabile din punct de vedere financiar.

Menționăm că, anterior, autorul proiectul de lege, deputatul PAS Dumitru Alaiba, a negat faptul că inițiativa sa are drept scop de a lovi în presă. Fostul premier a mai declarat că datele oficiale demonstrează că întreprinderea de stat "Loteria Moldovei" aduce și veniturile considerabile la bugetul de stat, care se vor diminua odată cu interzicerea publicității loteriei și pariurilor sportive.

"Din activitatea acestei întreprinderi care este a statului avem, doar în 10 luni ale anului 2021, venituri de 10 ori mai mari, 27 de milioane de lei, mai mari ca în aceeași perioada a anului 2019, atunci când instituțiile statului au început să blocheze aceste site-urile străine de jocuri."

Potrivit NGM Company, partenerul privat al "Loteriei Moldovei", statul ar putea pierde aproape jumătate de miliard de lei în următorii 10 ani, iar administrația companiei de stat "Loteria Națională a Moldovei" a denunțat faptul că interzicerea publicității pentru loterie și pariurile sportive legale și autorizate de stat va favoriza activitatea în Moldova a caselor de pariuri din străinătate, care sunt implicate în spălări de bani și nu achită taxe în țara noastră. Iar prin acest lucru se vor pune pe picior de egalitate companiile dubioase din economia tenebră cu cele care activează în cadrul legii.

© 2019 General Media Group Corp.
Toate drepturile rezervate.