ISTORIE CONTROVERSATĂ. Cinematograful Gaudeamus a fost construit pe morminte
Embed:
ISTORIE CONTROVERSATĂ. Cinematograful Gaudeamus a fost construit pe morminte

Istoria cinematografului Gaudeamus este una controversată încă de la prima piatră pusă la temelia construcției. Primăria Chișinău a emis o autorizație pentru demolarea edificiului încă în data de 19 august 2016.

Atunci, autoritățile locale și-au motivat acțiunea prin faptul că terenul pe care se află cinematograful este proprietate privată, iar persoana căreia îi aparține este în drept să facă cu el ce vrea.

În vara anului 2016, ex-primarul Capitalei Dorin Chirtoacă a declarat că cinematograful Gaudeamus, fostul cinematograf 40 de ani ai Uniunii Tineretului Comunist din întreaga URSS, nu este un monument istoric.

Mai mult, el afirma că sovieticii ar fi ridicat acest cinematograf chiar pe mormântul celebrului arhitect Alexandru Bernardazzi, care a proiectat majoritatea bijuteriilor arhitecturale din Capitala țării noastre. Mai mult, undeva sub clădirea cinematografului Gaudeamus s-ar putea afla și osemintele celui mai longeviv primar al Chișinăului, Karol Schmidt, care a rămâs, în istorie drept edilul care a transformat Chișinăul dintr-un târg murdar, cu ulițe pline de noroi într-un oraș modern pentru acea perioară, cu tramvaie, apeduct, canalizare, străzi pavate și luminate de felinare pe timp de noapte.

Karol Schmidt a rămas în istorie, dar n-a mai rămas nimic din cavoul său, care a fost făcut una cu pământul pe la mijlocul anilor 50 ai secolului trecut. Autoritățile sovietice au decis că anume în locul cimitirului luteran trebuie să fie construit un cinematograf în cinstea comsomoliștilor.

Lucrările de construcție s-au desfășurat foarte repede, cinematograful fiind deschis în 1957. Clădirea a fost proiectată de către poloneză arhitectul de origine poloneză, Valentin Voițehovschii, care este și arhitectul cinematografului Patria Loteanu. Abia prin anii 1990, după căderea URSS, s-a renunțat la denumirea propagandistică 40 de ani ai Uniunii Tineretului Comunist, cinematograful fiind redenumit
Gaudeamus.

Cu o capacitate de 350 de locuri, era până acum singura sală de proiecție îmcăpătoare și bine dotată din țară, unde puteau fi vizionate producții de cinema mai puțin comerciale și unde se desfășurau festivaluri de film.

Pentru astfel de evenimente culturale a mai rămas acum Cinematograful de stat Odeon, dar care are puține locuri și echipament învechit.

 

© 2019 General Media Group Corp.
Toate drepturile rezervate.